From Grifftih to Cobram

Van de staat New South Wales zijn we nu in de staat Victoria, dit ligt ten zuiden van NSW. Om precies te zijn zitten we, zoals de titel al zegt, in Cobram.

We hebben Grifftith in stijl verlaten, zaterdagavond zijn we naar de drive-in ' bottleshop' gereden om bier te halen, om vervolgens met 7 Duitsers te feesten op de parkeerplaats in het centrum van Griffith. Nadat het bier op was zijn we naar ' The Area' geweest. Alleen werd het voor Tjitte een korte avon. Hij besloot om onze jassen naar de auto te brengen, maar toen hij een kwartier later bij de club was werd Tjitte niet meer binnengelaten. Ze vonden hem te dronken, terwijl hij eerder gewoon binnenkwam. Om toch nog een goed weekend te hebben zijn we de volgende avond opnieuw naar ' The Area' gegaan. Het was echt een supergezellige avond met heel goede live muziek. Ook nu werd Tjitte er weer bijna uitgezet: hij stond te wachten bij toiletten, toen de uitsmijter hem zag vonden ze hem te dronken....Toen hij kaasrecht naar buitenliep, zagen dat Tjitte toch niet zo veel gedronken had, waarop hij zijn avond gelukkig niet wel kon vervolgen.

In Griffith zijn we, zoals in het vorige verhaal te lezen was, twee Duitsers tegengekomen, Kai en Marcel, met hen reizen en werken we samen. Na zondag met onze Duitse broeders gearriveerd te zijn hebben we maandag werk gezocht en direct gevonden. Werk; perzikken plukken. Voor een ' bin' kregen we 22 dollar. Met z'n vieren deden we een half uur over een 'bon. Dit zetweining zoden aan de dijk, waarop Rick en Kai besloten ander werk te zoeken.

Zij zijn toen terecht gekomen in de kersen; 11 dollar voor een kleine 'bin'. Echter was dit ook niet zo'n succes, omdat op wij op dag twee eerder wouden stoppen vanwege de harde wind; Om de toppen van de boom te bereiken heb je de beschikking over een ladder, maar om nou met windkracht 10 op een gammele ladder te staan.....Echter was de eigenaar hier niet zo van gecharmeerd en wanneer wou weg zouden gaan hoefden we niet meer terug te komen.....Wij zijn geen slaven zoals de Filipijnen die overal aan het plukken zijn! Morgen (donderdag) kunnen we al weer terecht bij een ander kersenverd, want het verdient redelijk goed.

Tjitte en Marcel in perzikken was ook geen daverend succes.Toen zij de perzikken geplukt hadden moesten zijn necterines plukken. Echter was de'bin' anderhalf keer zo groot en de vruchten kleiner, maar kregen zij maar 33 dollar. Als gevolg hiervan besloten zij maar te stoppen met plukken.

Ondanks dat er met het plukken van fruit niet heel veel te verdienen valt is ons levensonderhoud heel laag. Samen kun je voor 10 dollar per dag leven, uitgezonderd van de brandstof. Dus werken is nog geen ' must, maar het houdt je wel bezig.

Samengevat hebben we hier een heel ontspannen leven; 's middags, rond een uur of 1, wanneer het 35 graden is, gaan we naar de rivier vlakbij Cobram om lekker af te koelen. Daarna lekker eten om rond een uur of 9 je bed in te gaan, want 5 uur 's morgens gaar de wekker om weer even een paar uurtje wat te plukken!

johannes

Als ik het zo lees dan zijn jullie er nu ook wel achter dat het leven geen rozengeur en maneschijn is.
Maar jongens blijf goed op je zelf en op elkaar passen.
En Tjitte niet teveel drinken ( grapje )
Hier thuis is alles goed.

groetjes Johannes en Geery en Jitse